Pan-American Kampioen 2017 & 2022

De kwartfinale

Wat een spanning, wat een strijd, en wat een sfeer. Een hele groep studenten van de universiteit van Durban was op de tribune neergestreken, en hoewel ze misschien van het spel nog niet heel veel begrepen, was wel direct duidelijk waar hun sympathie lag in de wedstrijd van Suriname tegen de nummer twee van de wereld, Chinese Taipei. Bij het Surinaamse team, dat verder ook de onvoorwaardelijke steun had van Nieuw Zeeland en het Zuid-Afrikaanse team. Dat gevoegd bij onze eigen fantastische supportersschare, maakte dat we voor het team echt de negende man konden zijn. En omdat ook de supporters van Taipei zich niet onbetuigd lieten was het een hele mooie ambiance.
En het team ging er vol voor tegen de snelle Chinezen. Eerste kwart ging heel goed, maar in het tweede kwam Taipei met zuiver schieten los van Suriname. Na de rust gingen we anders spelen, meer zakken waardoor Taipei het veel moeilijker kreeg dan ze verwacht hadden. En we kwamen goed terug, tot 1 punt zelfs. Iedereen gaf werkelijk alles, een aantal stops wegens blessures waardoor we steeds ons hart vasthielden op de tribune, maar het team zette door. Jammer genoeg haalden we het net niet, aan het eind speelde Taipei de kleine voorsprong goed uit, 20-18. Veel emoties na afloop, tranen, maar bij de supporters vooral trots op de geweldige strijd die het team geleverd had. Ik sprak na afloop de voorzitter van Taipei die mij toevertrouwde dat ze zich rotgeschrokken waren van de tegenstand die ze kregen. Ze hadden niet verwacht dat Suriname in staat zou zijn hun team echt pijn te doen, maar dat was wel gelukt. De complimenten van Taipei dus, en trouwens ook van alle andere landen die ik sprak. Suriname steelt de show in Zuid-Afrika, met nu al drie van de mooiste wedstrijden van het toernooi. And more to come…!
Wat hadden we graag de halve finale gespeeld! Maar laten we bedenken dat het doel ruim gehaald is, de kwalificatie voor de World Games over twee jaar in Birmingham, USA. En nu hopen we met z’n allen dat het team zich op de rustdag weer heeft kunnen herstellen en de batterijen heeft kunnen opladen om morgen te knallen tegen Tsjechië in de eerste wedstrijd om de plaatsen vijf tot en met acht. Plaats in de top vijf van de korfbalwereld, zou dat niet fantastisch zijn?
Ik weet zeker dat het team er vol voor zal gaan!

Steven

Winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug naar de shop