Een stukje historie over korfbal in Suriname door de jaren heen

Korfbal in Suriname

1902 -1945

Waar korfbal in Nederland in 1902 werd geïntroduceerd, werd de sport in Suriname vanaf 1910 beoefend. Echter, van een doorbraak was nog geen sprake. Het duurde dan ook tot 1916 voor de eerste officiële korfbalclub een feit was. De club: SKV (Surinaamsche Korfbal Vereniging).

In de jaren ‘20 groeide de belangstelling voor de sport zo hard, dat ook Vitesse, RKK (Rooms Katholieke Korfbalvereniging), Cicerone, SDL, UDI, EDO (eendracht doet overwinnen), Elto en DAVA (Door allen voor allen) hun entree maakten. Ondanks vele inspanningen de sport verder te ontwikkelen, bleek korfbal maar geen doorbraak te kunnen forceren in Suriname.

Op 1 januari 1934 werd de Surinaamse Korfbal Bond opgericht. De bond organiseerde in 1938 voor de eerste keer landskampioenschappen, waarin SDL de titel behaalde. De oprichting van de bond zorgde voor meer clubs (Lelydorp, De Stormvogels). Tot aan de Tweede Wereldoorlog, die ook in Suriname zichtbaar was, kende de korfbalsport haar hoogtijdagen. Met de entree van clubs als Xerxes en Succes kwamen er steeds meer clubs bij.

1950 - heden

Tijdens de oorlog werd er niet gekorfbald. Na de oorlog (1950) kwam er wel wat opleving met de toevoeging van clubs als El Deportivo, Leo Victor en Contact, maar wederom moest de sport aan populariteit inboeten tot in de ‘70 jaren korfbal in de vergetenheid raakte.

Ondanks vele inspanningen de sport verder te ontwikkelen, heeft korfbal geen doorbraak kunnen forceren in de Surinaamse sportwereld. Hier willen wij als SKF opnieuw onze schouders onderzetten. Benieuwd wie wij zijn? Klik op Surinaamse Korfbal Federatie.

Inspiratiebronnen:

• Hoen; 1999; Onze sporthelden (deel 3).
  • R.W. Stutgard; 1990; De eerste Surinaamse sportencyclopedie (1893-1988).