Pan-American Games'18

Road to Cali

Maart 2018. Het nationale team van Suriname reist naar Colombia om deel te nemen aan de Pan-American Games.

Een reis dat ongelooflijk veel waarden met zich bracht en alleen mogelijk was, door de steun van de Surinaamse regering, familie, vrienden en iedereen die ons een warm hart toe draagt.

Uitgezwaaid door een kleine groep supporters vertrokken wij naar Colombia. Een flinke vlucht, waarin wij eerst richting Panama vlogen en vanuit daar de vlucht naar onze bestemming in Colombia konden pakken.

Eenmaal aangekomen in Cali is het settelen en aclimatiseren. Een flinke doses slaap te kort en een tijdsverschil helpen hier niet aan mee.

Vanuit de IKF hadden alle teams een tijdslot gekregen, waarin een trainingssessie kon worden gehouden in het stadion. Na wat lichte schotoefeningen en de zaal vanuit alle hoeken en standen waargenomen te hebben, was het weer tijd om terug te gaan naar het hotel.

De openingsceremonie
Wat een bijzondere ervaring! Een voor één moesten alle ploegen oplopen met de vlag van het land pronkend voorop. En trots dat wij waren. Het feit dat wij daar stonden met de Surinaamse vlag voelde al als een overwinning. Wij mogen Suriname vertegenwoordigen. Wat een eer!

Het eerste duel
Aan Suriname de eer om het openingsduel van de Pan-Am games te mogen starten. Meteen tegen een pittige, namelijk het thuisland Colombia. Een stadion gevuld met supporters van het thuisland tegenover de drie supporters van team SU. Suriname begint de wedstrijd moeizaam. Dit is mede door de passie en vechtlust die de Colombianen erin gooien en het duurt even voor de motor van SU op gang begint te komen. Suriname weet zich goed te herpakken en wint de eerste wedstrijd met 5-21.

Duel nummer twee
Het tweede duel stond dezelfde dag ingepland, maar nu in de middag. Brazilië-Suriname een mooi affiche. Ook door de blauw-gele kanaries wordt er veel energie geleverd en zie je dat er gevochten wordt voor elke meter. De wedstrijd tegen Colombia had ons doen laten realiseren dat het korfbal in Zuid-Amerika heel anders is dan dat dit gedaan wordt in Nederland. Gewapend met onze eigen trots en liefde voor SU counterde wij de strijdlust van Brazilië en won Suriname ook haar tweede duel, dit keer met 10-18.

Duel nummer drie
Ditmaal de Argentijnen die de strijd aangingen tegen het tot nu toe ongeslagen Suriname.

Suriname start goed. Door het goede aanvallende spel en verdedigende druk weet team SU al snel de wedstrijd naar zich toe te trekken en wint het team haar derde wedstrijd met 8-22. Wat de Argentijnen sierden was de sfeer na afloop. Er werd gezongen en gedanst door de hal. En team SU? Team SU deed net zo hard mee. Argentijnen en Surinamers door elkaar. Dance battles alsof de dansfilm Step-up opgenomen werd.

Inmiddels volledig geïntegreerd onder de andere Zuid-Amerikaanse teams, zie je de sfeer positief omslaan. Waar Suriname de outsiders waren en teams ons liever op afstand hielden. Werd er nu op de tribunes muziek gemaakt, teams moedigde elkaar aan en werden er verhalen gedeeld.

Maar er was één team waar we nog weinig interactie mee hadden gehad. Het Dominicaanse team. Van te voren ingeschat als onze grootste rivaal. Het team dat de vorige edities van de Pan-American Games hadden gewonnen.

Game 4: De Dominicaanse-Republiek
Het duel dat werd gezien als de finale van de Pan-American Games. Twee teams die tot nu toe overduidelijk wonnen van hun tegenstanders. De belangen zijn hoog en de spanning is er zeker.

Laat het maar aan bondscoach Riko Kruit over om een positieve vibe te creëren. Bondscoach Kruit had namelijk achter de schermen geregeld dat ouders, partners, familie en vrienden een boodschap hadden ingesproken. Gemonteerd aan één stuk door presenteert hij dit aan alle spelers. Die kwam ff binnen. Kippenvel, emoties, adrenaline. Je voelt zoveel door je lichaam gaan en je realiseert je opnieuw de bijdragen die anderen hebben geleverd, waardoor het mogelijk voor ons was om deel te kunnen nemen aan dit toernooi.

Team SU, ready to go!
De wedstrijd is begonnen en de compilatievideo leek zijn werk meer dan gedaan te hebben. De felheid van team SU spatte ervan af. Goede verdedigende druk, gekoppeld met felle duels in de rebounds en dreiging vanuit alle spelers. De Dominicanen proberen nog wat terug te doen, maar moeten toekijken hoe het gat langzamerhand steeds groter wordt. Suriname wint deze belangrijke wedstrijd met 9-20.

Costa Rica
Laatste wedstrijd van het toernooi was tegen Costa Rica. Het land dat met één punt verschil van Argentinië had verloren, maar het helaas tot nu toe met nul punten moesten doen.

Het klassen verschil was al vroeg duidelijk. Suriname won met 23-4 en eindigde het toernooi als ongeslagen kampioen.

Next Chapter
Door kampioen te worden van Zuid- en Midden-Amerika heeft Suriname zich geplaatst voor het WK’2019 Durban (Zuid-Afrika). Onze eerste stap naar het korfbal terugbrengen naar SU is behaald!

Het behalen van deze eerste stap hadden wij niet kunnen doen zonder de steun van de Surinaamse regering, in het bijzonder de heer Ebu Jones en onze vrienden, familie en kennissen.